Strömstad - Uddevalla

Dag 6

Nu har jag väl haft allt? Ont i halsen, feber, näsan som rinner och magen... Hur ska jag ta mig hem om jag inte kan cykla? Kollar bussar och tåg. Ska jag hämta bilen och köra upp och hämta cykeln? Det är ju ändå 9 mil jag ska idag. Orkar jag?

Men jag känner mig inte sjuk. Och jag är utvilad. Prövar med vatten. Inga problem. Bestämmer mig för att gå till Scandic och äta frukost i alla fall. Det ingår i hotellpriset.

Allt är inte torrt ännu efter gårdagens cykelpers, men nu är jag i hemväg. Får packa ner det i alla fall.

Idag skiner solen igen och utsikten från scandic restaurangen är fin. Äter försiktigt men det funkar utan problem. Så jag prövar väl att cykla. I värsta fall får jag ställa cykeln vid en hållplats och ta bussen längre ner.

Strömstad frukost

Men det är inga problem. Allt känns som vanligt. Jag är inte ens trött.

Cyklar ut genom ett soligt och vackert Strömstad. Idag ser nöjesparken lite mert inbjudande ut.

Från början hade jag inte planerat att stanna på vägen tillbaka men det ändrade jag på strax  innan jag åkte. Det blir för långt. 15 mil. Jag ska bo en natt i Uddevalla. Imorgon är det midsommarafton men det gör inget. Jag får nog bila på lugna vägar då i alla fall. :).

Det är ca 9 mils cykling idag och det är egentligen bara en transportsträcka. Jag cyklar i lugn takt och njuter av att bara kunna cykla på. Det är lugnt på vägarna och dom är heller inte så smala. Det finns gott om plats.

Plötsligt ser jag det igen. Bananskal. Jag har nästan börjat titta efter dom. Dom dyker upp hela tiden och är nästan som ett tecken. "Nu är du på rätt väg" :).  Hur är det möjligt att man slänger bananskal utefter alla vägar jag cyklar på, och dom ligger synligt  precis i kanten. Varför kastar man dom inte in i diket... Jag har nästan börjat göra en liten historia om dom där skalen. Ser framför mig en familj som hela tiden åker före mig och äter sina morgonbananer :). Jag har sett dom ända sedan första dagen...På precis samma sätt....Nu är jag tvungen att ta ett kort. Jag har precis åkt tillbaka en liten bit efter att ha tagit fel väg (det händer hela tiden...). Då ligger det där igen. "Nu är du rätt". Men måste det vara bananskal. Kunde det inte varit lite mer mystiskt. Ett guldäpple eller dylikt "Ditt tecken är bruna bananskal...:)

Ser en skylt om Blågröna vägen. Läste om den att det är en internationell turistväg som går genom Bohuslän och Norge.  jag ska visst följa den en bit.

Dom mystiska bananskalen...

Blå Gröna vägen

Museum Uddevalla

Mosaik

Det blåser en hel del idag och det är ganska mycket backar, både långa uppförs och nerförsbackar. Men jag behöver inte spara på elen och jag har en skön cykeltur. När jag närmar mig Uddevalla kommer jag först in i deras köpcenter område. Jag ser Lidl och här ska jag handla. Både kvällsmat och frukost. Inatt bor jag på vandrarhem. Därefter följer jag cykelvägen in mot centrum. Kommer fel vid ett tillfälle då några "skojare" haft ner skylten och slängt den i diket. En vägarbetare tittar roat på mig när jag kommer tillbaka igen efter att ha insett mitt misstag.

Nere i centrum hamnar jag vid museet. Jag ser att folk sitter och äter vid kanalen och där vill jag också sitta en stund. Klockan är bara halv ett! Det har gått otroligt bra idag trots backar och motvind.

Jag har gott om tid. Beställer äggost igen. Det som var alldeles nytt för mig i början av veckan. Nu får jag erfara att det inte är samma överallt. Denna är mycket "torrare" och känns mer som koncistensen av ostkaka.

Uddevalla

Fikar vid Musèet - äggost

Går med cykeln från museet och tittar runt lite. Det är så skönt att bara strosa. Jag har inga måsten idag. Upp för en backe och plötsligt ser jag en stegrande häst. Den är så vacker!! Måste upp på bergknallen och titta närmare på  den. Syrian Horse är skapad av järntråd och är 5 meter hög. Den ser så vild ut. Den står enligt skaparen för männskors drömmar och att finna nya vägar när gamla förstörts.

Utsikten är fantastisk. I horisonten ser man Uddevallabron och tittar man åt andra hållet ser man hamnen med alla lyftkranar. Står här och njuter en stund. Det blåser kraftigt och det känns som min egen "man" liknar hästens :).

Syrian Horse - den är så vild och vacker

Hästen i Uddevalla - står bla för att ha blicken i horisonten och att finna nya vägar när gamla förstörts.

Lyftkranar i hamnen

En bit till och jag ser Gustavsberg nere som i en dal. Det är mitt nattställe. Cyklar ner och får se jordgubbsförsäljning nära vägen. Jag kompletterar min kvällsmat med en liter för 70kr. Frågar om vägen och det går bra att följa promenadvägen längs med vattnet säger hon. Den blir allt smalare men den är vacker. Ingår i Uddevallas strandpromenad och jag bestämmer att jag senare ska ta en sväng. Det ser så fint ut där man byggt promenaden utmed berget längre bort.

Gustavsberg

Egentligen vet jag inte så mycket om varken Uddevalla eller Gustafsberg då jag bestämde detta i sista minuten. Men det visar sig att jag ska bo i ett riktigt historiskt område. Detta har varit en kuranstalt och folk har kommit hit för att dricka brunn och bada kurbad i tång. Det är ett fint område, en fröjd för ögat och många av dåtidens celebriteter var här.  Kurorten är 200 år gammal och redan på 1700-talet fanns intresse för att dricka brunn mot ex lamhet, hysteri och engelska sjukan. Det verkliga uppsvinget kom när Kung Gustav IV och hans hustru Fredrika kom hit med sin klena son Gustav. Han piggnade till efter de salta baden och berömmelsen var ett faktum. Senare har fler kungligheter och berömda celebriteter checkat in.

Jag ska bo i Sjöstugan - en gång i tiden fattigbadhuset :) -  och där finns inget vatten. Jag köper till handuk och lakan och gör mig hemmastadd i mitt rum. Toaletten ligger en bit bort och duschen är i Varmbadhuset - det stora vandrarhemmet - bakom receptionen. Vill man bo lite finare finns den möjligheten ocskå, bla i huset "Slottet".

Jag har utsikt direkt över vattnet. Igen :).

Träbadkaret står i ett visningsrum i det gamla Varmbadhuset. Här kan man se hur det såg ut när man besökte kurorten för bad.

Varmbadhuset

Varmbadhuset - här finns vandrarhem, dusch och reception

Sjöstugan - en gång fattigbadhuset. Mitt boende för natten direkt vid vattnet

Kvällspromenad Uddevalla strandpromenad

Restaurang Snäckan har öppet och här kan man också köpa frukost om man vill. Men jag har ju redan fixat min mat för både kvällen och morgonen :).

Jag tar den där kvällspromenaden utmed vattnet. Man kan följa den ända in till Uddevalla centrum, men jag nöjer mig att gå en bit utmed berget. Jag blir borta en halvtimme ändå. Dom har gjort den så häftig. Byggt så man verkligen följer kanten på berget.

Tillbaka till mitt fattigbadhus tar jag med jordgubbarna ut och sitter vid vattnet ocah äter dom. Vilka fantastiska upplevelser jag får. Men denna resa har jag haft lite svårt att verkligen uppskatta dom. Sjukdom och mycket trafik mellan varven har gjort att jag inte tänker och funderar lika mycket som jag brukar när jag är ute och cyklar . Detta är ju en av anledningarna till att jag älskar att cykla. Det blir så mycket reflektion och återhämtning. Det blir lite mindre av den varan denna gång. Nästan att jag njuter mera när jag skriver om den i efterhand. Att jag fått uppleva så mycket. Tacksam igen.