Norrköping

Så bekant att vakna upp i den gamla lägenheten i Norrköping där jag sovit så många gånger.

Det blir frukost framför den gröna kakelungnen. Idag ska vi bara strosa runt runt. Vi går dit näsan pekar helt enkelt..:)

Mycket har förändrats men mycket är också som förut. Nytt för mig är miljöerna i Knäppingborg. Jag har varit här förut men när jag bodde här var det bara tomma mörka områden. Idag är här små butiker och mysiga cafeer. Vi sätter oss här för lite förmiddagskaffe.

Dag 2

Knäppingborg

Norrköping fick sina stadsrättigheter 1384, men då hade folk redan bott här sen länge.Runt staden har man hittat gravplatser och hällristningar som berättar att här fanns folk långt tidigare.

Under medeltiden var det fiske jordbruk och kvarndrift som försörjde ortsborna. Man tror att namnet kommer av att här var en handelsplats - en köpeäng - norr om Tingstad som var den plats där viktiga beslut för Sverige togs. Det fanns okcså en köpeäng söder om Tingstad och därav Norrköping och Söderköping.

Norrköpings rådhus i Helsingborgstegel. Högst upp står "Gull-Olle" - stadens skyddshelgon St Olof.

Ett av dom viktigaste slagen i Det nordiska sjuårskriget vanns i Norrköping mot danskarna på 1500-talet. Men mest känd är nog denna stad för sin industri och "stadens fader" - Louis dee Geer. Han kom från Nederländerna på 1600-talet men hamnade i Norrköping och etablerade här en vapenfabrik, klädfabrik, pappersbruk och skeppsvarv. Inte konstigt att här finns en staty av honom och att både ett gymnasium och Louis Deegeerhallen är uppkallat efter honom.

Det är framförallt textil och pappersindustrin som präglat staden och det var först på 1900-talet som konkurrensen utifrån blev alltför kännbar.

Det är mot insutriområdet vi rör oss nu..

Louis DeeGeer

Promenad till Insustriområdet

Industirområdet

Loui DeeGeer hallen

Numera kan man i Industriområdet besöka Arbetets museum, äta, gå på pub eller bara promenera i den trevliga miljön.

Vi går in på museet och går runt bland utställningarna. I trapphuset kan man läsa om Alva Carlsson som arbetade hela sitt liv på fabriken och hur hennes liv såg ut.

Strykjärnet tidigare bomullsväveri, nu Arbetets museum.

Arbetets museum

Den svenska Tanten

Utsikt från Arbetets museum

Det är så skönt att promnera runt utan några måsten. I lugn och ro. Känner att vi behöver sitta en stund igen. Så bra att det ligger en pub här :).

Vi beställer lite bubbel och njuter en stund av miljön. Känner oss lite busiga med tanke på att det bara är strax efter lunchtid.

Efteråt bestämmer vi oss för att gå till ännu ett favoritställe. Nämligen Färgargården.

Vi går utmed Strömmen på väg mot Färgargården. Vi gick ofta denna promenad som kallas Strömmen runt förr. Vi går dit för den mysiga miljön att fika eller äta i. Men det är också ett museum som visar hur landsbygdens färgare bodde under 1800-talet. Det finns ett stall , boningshus, stamp och färgeri.

2013 brann cafeet ner men är nu uppbyggt igen. Och resten av byggnaderna ser ut som förut.

Färgargården

På vägen tillbaka passerar vi Visualiseringscenter. Här kan man titta på olika utställningar och följa med på resor ex ut i rymden. Micke och jag gjorde detta för några veckor sedan och det var otroligt mäktigt att se stjärnor och planeter passera så nära  att man kan ta på dom :)

Men det finns också andra typer av filmer ex med dinosaurier.

Visualiseringscenter

Visualiseringscenter utställningar

Moa Martinsson står på Grytstorget i industrilandskapet. Hon är uppväxt i Norrköping där hennes mamma arbetade på textilfabriken. Hon fick vara med om  många tragiska händelser i sitt liv, men beskrivs som en frispråkig kvinna med gott självförtroende och klara ställningstaganden. Hennes böcker bygger på hennes egna upplevelser och blev mycket populära.

Kaktusplanteringen i Karl Johans parken är känd för sin kaktusplantering som varje år återkommer med 25000 växter sedan början av 1900-talet.

Karl XIV Johan stod först på ett torg här.

Den här kvällen ska vi på restaurang med lägenhetens innehavare och flickvän. Dom har valt var vi ska gå och det blir en mycket trevlig kväll med god mat, vin och trevligt sällskap :)

Dag 1

Dag 3