Linköping - Loftahammar

Jag går av jobbet redan klockan 7 på morgonen. Har med mig frukost och kaffe termos så när jag slutar börjar jag direkt.
Kör bort mot Hjulsbro och vidare ner mot Sturefors. Kör för andra gången förbi utsikten mot Sturefors slott som ligger vackert vid sjön. Detta slott jag inte lyckades hitta förra sommaren då det ligger en bit in från Sturefors.
Cyklar vidare ner mot Grebo men tar av mot Mormorsgruvan. Vädret är behagligt. Ingen sol men inte kallt och det är ganska stilla.

Från Sturefors ut mot Sturefors slussar och slottet

Sturefors slott

Kommer ut på grusvägar. Ser plötsligt en stor orm och under ett ögonblick tror jag den faktiskt lever. Den är riktigt stor och ser välmående tjock och rund ut...Jag ser ju ganska ofta överkörda ormar utefter vägen när jag cyklar. Men då är dom väldigt platta. Det visar sig dock att även denna har korsats av en bil. Den är platt vid halsen...
Kommer fram vid Mormorsgruvan och försöker få syn på den herrgård min väninna jobbar på. Men den syns inte från vägen. Så drar vidare mot Åtvidaberg.

In i Åtvidaberg

Fotbollen i rondellen

Nu känns det lagom med kaffe och macka. Så jag söker upp ett café. Ringer Micke för att kolla om dom vaknat ännu. Blir förvånad när han säger att dom precis kör in i Åtvidaberg 😳😅. Så vi fikar  ihop på Söderbergs café.

Fika i Åtvidaberg

Därefter delar vi på oss igen och jag cyklar vidare åt mitt håll. Denna väg tar mig genom Åtvidaberg och jag blir kvar längre än jag tänkt. Här finns ju en del att se. Åtvidaberg har en stolt historia som bruks och industri ort och började bryta koppar redan under 1700-talet. Gamla stan med fina byggnader och ett fabriksområde dom gjort om till ett flashigt tillhåll :). Läser på internet att det är ett kulturcentrum under uppbyggnad och räknas pågå under en tioårsperiod. Här finns ute konst på väggarna - sånt man ser i varje stad nu - loppis och bilmuseum. Får cykla hit och göra Åtvidaberg lite mer :).
Cyklar upp till kyrkan och tittar på både den gamla och nya som ligger alldeles nära varandra. På vägen passerar jag Stallet. Skylten står fortfarande kvar.  Hotell och restaurang. Stallet byggdes för Kopparverkets behov under 1800-talet. När jag var yngre (:)) åkte vi ibland hit på helgen. Det lades ner men om jag förstår rätt finns nya planer nu. Bostäder.
Läser också att Åtvidaberg har världens enda fungerande solkanon! Den smäller av varje dag under sommaren Kl 13. Men det kan jag inte vänta på. Då kommer jag inte fram förrän midnatt :).

Torget i gamla delen

Och modern konst

Gamla kyrkan

Nya kyrkan

"Kyrkbyn"

Söker på denna men hittar inget om den

Stallet

Vy Åtvidaberg

Nu har jag varit här länge och måste komma vidare. Cyklar ut ur stan och kommer in på små sköna vägar igen. Kör plötsligt förbi ett utemuseum. Forsaströms Järnbruk. Åkt förbi många ggr med bil men aldrig stannat. Gör jag nu. På med turistglasögonen :). Grundades redan 1725 av Gustav Adolf Forss men övergick efter konflikt om kolrättigheter till Bruket Åtvidaberg. Här sjöd det tydligen av liv och arbete och karavaner med hästskjutsar kom med träkol och malm forslades från Stockholm.  Svårt att tänka dig nu. Här är så lugnt.
Under "den stora bruksdöden" 1880 byttes framställning av järn mot el. 1952 var här slut på det sjudande livet. Byggnaden räddades och blev museum.

Rullar vidare med sikte på Falerum. Jag vet att det finns fika och mat där och tänker att lunch blir lagom. Men så blir det inte. Fiket är stängt på söndagar. MariNettes lunchhak likaså. Öppet är dock klädhuset som många åker hit för. Men jag är inte på shopping humör idag. Så jag drar vidare. Hungern är inte akut och jag kan vänta lite.

Fiket i Falerum stängt

Också stängt.

Falerum

Cyklar vidare genom Uknadalen. Här är väldigt vackert. Dramatiska berg ner i sjöarna och stora ängar med fina små hus och gårdar här och där. Men nu kommer hungern snabbt. Jag har ju sallad med mig men vill inte äta den vid vägkanten. Dessutom hade jag tänkt lunch och senare sallad.
Får se ett runt litet hus i en kohage. Stannar till för foto och får sällskap av kogänget medan jag vräker i mig två äpplen.

Uknadalen

Äter två äpplen och tar en bild

Med lite mer energi i kroppen tar jag mig en bit till. Och får en ny chans i Ukna. En icaaffär. Det blir bra. Jag kan handla en macka och kall kaffe. Drar i handtaget. Låst. Stängt på söndagar...Det är som att ha åkt tillbaka i tiden. När jag var liten var affären stängd på söndagar. Och julafton. Man fick planera sina inköp. Nu är man van att kunna gå och handla Kl 23 på kvällen. Men inte här. Hittar ett café och gör ett sista försök. Stängt. Nej nu får jag äta min sallad. Men jag har en bild av var jag vill sitta. Och det är i Edsbruk. Så upp på cykeln igen.

Stängt i Ukna

Men för er som är här en vardag...:)

Men det är vacker utsikt :)

Cyklar mot Edsbruk. Där tänker jag äta min sallad. Kommer fram och då uppenbarar sig en coopbutik. Som är öppen!! Är det sant. Jag kastar mig in utan att ens låsa cykeln och hämtar kaffe och..glass. Jag behöver snabbt energi även om det blir bakvänt. Efterrätt först. Men var är butiksbiträdet? Jag väntar. Går och tittar. Ska jag gå ut...Nej det kan bli pinsamt. Jag får hämta upp honom i ett rum längst bak i butiken och han kommer motvilligt med. Sen går jag över vägen och sätter mig vid ån och äter den godaste glassen ever...

Lakrits glass

Sparar dock kaffet. Den tänker jag ta efter salladen. Och den tänker jag äta vid ruinen.

Här blir det picknick. Inuti ruinen

Roar mig med att skicka mystiska  bilder till mamma och pappa och ber dom gissa var jag är. Vi har nämligen släkt här. Dom gissar på alvastra och jag fortsätter skicka bilder utefter vägen. Jag har kul. Dom är mycket ute och åker och det blir som ett quiz 😅.
Medan jag äter min sallad börjar det regna lite. Men det blir aldrig hällregn så det är mest skönt. Det står lite stolar inuti ruinen och jag läser att man brukar ha konserter och bröllop här. Texten berättar också att denna gamla kyrka är från 1100-talet och byttes ut 1863 av den nya kyrkan då befolkning ökade mycket pga järnbruket. Man bestämde då att förvandla denna kyrka till "en passande ruin" och sprängde bort taket 😳.

Gamla kyrkan innan den blev

Gamla kyrkan innan den blev "passande ruin"

Nya kyrkan Edsbruk

När jag är redo att cykla vidare bryter solen fram och resten av eftermiddagen kvällen är det soligt.

Kyrkoruinen i Edsbruk idag

Jag cyklar ner mot Tindered. Och nu gissar pappa rätt. Jag skickar en bild på dom mycket speciella kor som dyker upp i hagen. Ser ut som tagna ur Familjen Hedenhös! Korta ben och långa horn.
Jag ser havet åt andra hållet och nu kommer semester känslan. Ser skylten Kustlinjen och följer den. Den tar mig till Lofta och en skylt om café. Tänker först cykla förbi men behov av toalett gör att jag ändrar mig. Och det är tur. Ett trevligt konst café är det. Med en älg...

Hedenhös ko i Tindered

Undrar men hinner inte kolla idag

Konstcaféet i Folkskola

Älgen...

Nu är det inte så långt kvar. Jag ringer Micke och han berättar att dom fått stugan och tjejerna har hunnit bada.  Jag cyklar på och innan jag svänger av till vår camping cyklar jag ner till hamnen och tar mig en titt. Elen är på väg att ta slut men den räcker upp för backen tillbaka. Jag har ju cyklat 11 mil idag så jag har i alla fall sållat bra. Svänger ner till campingen och Micke möter mig vid affären. Stugan ligger fint inbäddad i skogen men med utsikt över vattnet. Vi bestämmer oss för att sätta oss på restaurangen och äta lite. Det är en härlig kväll vid havet.

På väg mot Loftahammar

Hamnen i Loftahammar

Skönt vid havet efter denna dag

Det sitter lite folk på restaurangen. Ser härligt ut

Lite husfasad konst även här

Från stugan Tättö camping

Lite mat på restaurangen Tättö camping